BİSMİLLAHİ’R-RAHMANİ’R-RAHİM
BESMELE / BİSMİLLAH
Allah’ın adıyla.
BU
SAYFA’YA EKLEMEYE DEVAM EDECEĞİM İNŞAALLAH
BESMELE AYET Mİ,
FATİHA’DAN BİR AYET Mİ VE NAMAZ’DA OKUNUR MU?
Bu hususta alimler
arasında görüş ayrlığı vardır.! Şöyle ki :
1- Hanefi
alimlerine göre besmele, müstakil bir ayettir. Surelerin' arasını ayırmak ve
lwreket. için indirilrniştiı-. Ne Fatiha'dan ne de başka bir sure'den bir parça
degildir. Gizli ve açık namazlarda besmeleyi gizli olarak çekmek
sünnettir. Sahabilerden Ali, İbn-i
Mes'ud, Ammar bin Yasir, Evzai ve Hanbeli alimleri de bu görüştedirler.
Bu alimlerin
delilleri, bu babta geçen hadislerdir. Bunlara göre cehri namazda kıraata
başlarken açıktan besmele çekmek hükmü mensuhtur.
2- Şafiiler'e
göre besmele, Fatiha'dan ve Neml suresinden birer ayettir. Kur'an'ın diger
surelerinden de birer ayet olup olmadıgı husüsunda Şafii mezhebinin üç kavli
vardir: En meşhur ve en sahih kavle göre, besmele her sureden birer ayettir.
Şafiiler'e göre
namazda Fatiha'ya başlarken, ondan bir ayet olan besmeleyi çekmek farzdır.
Fatiha gibi, gizli namazlarda gizli; açık namazlarda açıktan okunur.
İbn-i Abbas,
İbn-i Zübeyr, İbn-i Ömer, Tavus, Ata, Mekhul ve İbnü'i-Münzir (r.anhum)'un
kavli de budur.
Bunların
delilleri ise İbn-i Huzeyme (r.a.)'in Ümmü Seleme (r.a.)'den rivayet ettigi şu
mealdeki hadistir: 'Peygamber
(Sallallahu Aelyhi ve Sellem), namazda besmeleyi okudu ve onu bir ayet saydı:
İkinci deliııeri,
İbn-i Huzeyme'nin İbn-i Abbas (Radiyallahu anh)'dan rivayet ettigi şu mealdeki
hadistir: 'İbn-i Abbas (r.a.): [Hicr
87] ayetindeki 'Seb-i Mesani', Fatiha suresi'dir, demiştir.' 'Elhamd...'den
itibaren Fatiha suresi altı ayettir. Yedinci ayet nerededir? diye kendisine soru
sorulunca: Yedincisi besıneledir, diye cevab vermiştir.'
Üçüncü delil.
Müsliın'in Enes (r.a.)'den rivayet ettiği şu mealdeki hadistir: 'Peygamber (s.a.v.) bir gün aramızda iken
vahiy haletine geçti sonra tebessümle başını kaldırdı. Biz: Ya Resullah! Seni
gülümseten nedir? diye sorduk. O:
«Bana şimdi bir
sure nazil oldu.- buyurdu. ve: .... Kevser suresini 'Bismillah ... 'tan
başlayarak okudu.'
Dördüncü
delilleri, Darekutni'nin Ebu Hureyr e (r.a.)'den merfu' olarak rivayet ettiği şu
mealdeki hadistir: ''Elhamd.. .'
suresini. okurken 'Bismillah...'ı okuyunuz. 'Bismlllah...' Fatiha'dan bir
ayettir.''
Şafii alimleri,
bir de şöyle savunmuşlardır: Sahabiler, Beraet suresi hariç, bütün surelerin
başında besmeleyi ayetlerin yazılış şekline uygun olarak yazmak üzerinde icma'
etmişlerdir. Halbuki cüzi bölümlerini ve surelerin başlığındaki yazıları
ayetlere uygun şekilde yazmamışlar, kırmızı ve benzeri renkıerle yazmayı itiyad
haline getirmişlerdir. Yani bunların ayetlerden farklı oluşları besbellidir.
Eğer besmele, Kur'an'dan olmasaydı, sahabiler, ayetlerin mushaf hattıyla ve
farksız olarak yazılmasına müsaade etmiyeceklerdi. Çünkü bu uygunluk,
besmelenin Kur'an'dan olduğuna itikad edilmesine halkı sevkedecek. Böylece
müslümanların, Kur'an'dan olmayan bir şeyi Kur'an'dan saymakla hataya
düşmelerine sebep olmuş olurlar. Sahabiler hakkında böyle bir şey düşünmek caiz
değildir.
Sahabilerden Ebu
Bekir, Osman. İbn-i Abbas, İbn-i Ömer, Übeyy bin Ka'b, Enes, Ebu Said ve Ebu
Katade (r.a.); Tabiilerden de Said bin el-Müseyyeb, MekhuI, Ata. İbn-i Sirin ,
İkrime. Muhammed bin el-Münkedir, Zühri, Ebü Kılabe, el-Leys bin Sa'd, İshak
bin Rahuye (r.a.) ve bir çok alim cehri namazlarda besmeleyi açıktan çekmenin
müstahablığına hükmetmişlerdir.
Ömer (r.a.)'den
üç rivayet vardır: Bir rivayete göre cehri namazlarda açıktan çekilir, diğer
bir rivayete göre gizli çekilir, üçüncü bir rivayete göre besmeleyi çekmez.
EI-Menhel yazarı,
besmelenin açıktan çekilmesine dair bir kaç delili daha zikretmiştir. Fakat konu
çok uzayacağı endişesiyle buraya almaktan feragat ettim.
3- Maliki
alimlerine göre farz namazlarda besmeleyi çekmek mekruhtur. İmam olsun, cemaat
olsun, münferid olsun fark etmez. Ne gizli namazda, ne de cehri namazda besmele
çekilmez. Nafile namazda çekilebilir. Fakat besmelenin çekilmesini vaclb gören
alimlerin görüşlerine aykırı hareket etmekten kaçınmak maksadıyla farz namazda
besmeleyi çekmekte kerahet yoktur. Keza besmelesiz kıraatla namaz
kılınabileceğine itikad etmek kaydıyla farz namazda besmeleyi çekmekte kerahet
yoktur.
Malikiler'in
delilleri, bu babta geçen hadislerdir. EI-Menhel yazarı, yukarıda anlattığım,
mezhebierin görüşlerini naklettikten sonra şöyle der :
'Namazda
besmelenin açıktan çekilmesini müstahab gören alimlerin delil olarak
gösterdikleri hadisler, kuvvetli değillerse de birbirlerini takviye etmek
durumundadırlar. Bu hadislerle, Peygamber (s.a.v.)'in besmeleyi gizli çektiğine
dair hadisler arasında bir çelişki söz konusu değildir. Çünkü Peygamber
(s.a.v.) bazen açıktan besmele çekerdi, bazen de gizli okurdu.
EI-Huda yazarı:
Peygamber (s.a.v.) bazen besmeleyi açıktan çekerdi. Ekseriyetle gizli okurdu.
Şüphe yok ki eğer Peygamber (s.a.v.)her gün beş defa hazerde ve seferde açıktan
besmele çekmiş olsaydı, bu durumun Hulefa-i Raşidin tarafından ve sahabilerin
Cumhurunca bilinmemesi mümkün değildir, demiştir.
Yukarıdan beri
verilen ma'lumat'tan bilmiş oldum ki namazda besmele çekmenin mekruhluğuna ve
Kur'an'dan bir ayet olmadığına hükmedenlerin elinde bir mesned yoktur. Peygamber
(s.a.v.)'in ve Hulefa-i Raşidin'in; ''Elhamdu lallahi Rabbil Alemin...''i ile
kıraata başladıklarına dair bu babtaki hadisler ve benzeri hadislerden maksad,
Fatiha suresiyle kıraata başlanmasıdır. Hadisler böyle yorumlanınca, namazda
besmelenin çekilmediği manası çıkarılamaz. Bilakis bu yorum şekli, besmelenin
çekildiğine delildir. Çünkü Fatiha suresi denilince besmele de sure içinde
düşünülür. Darekutni'nin Enes (r.a.)'den rivayet edip sahih olduğunu belirttiği
şu mealdeki hadis bu yorumu te'yid eder:
'Peygamber
(sallallahu aleyhi ve sellem)'in ve Ebu Bekir. Ömer ile Osman (r.anhum)'un
arkalarında namaz kılardık. Bu zatların hepsi cehri namazlarda Fatiha ile
kıraata başlarlardı.'
Bu bilgi’yi İbn-i
Mace’nin 815 nolu Hadis’inin açıklamasından aldım.
KURTUBİ DE BESMELE’NİN AÇIKLAMASI İÇİN TIKLA